Vistabella del Maestrat

Localització

Nom oficial: Aeródromo de Vistabella
Situació: 2,5 km al N
Paratge: el Pla d’Avall

vistabella_100_9302_b

Plànol de localització. AHEA, A 12156.

Dades històriques

Regió aèria: quarta
Sector: tercer
Classificació: eventual
Codi republicà: 433
Codi sublevat: 5921

Descripció

Tipus de terreny: argilós, calcari i inundable de manera regular per tot el camp
Obstacles i emmascarament: degut a les muntanyes que l’envoltaven, tan sols podien aterrar aparells lleugers com caces
Tipologia i mesures de les pistes: dues pistes en forma d’L de 1.230 x 320 m i 1.090 x 200 m
Elements: els principals elements se situaven a l’extrem sud, en la part més propera a Vistabella. Allí es trobava el lloc de comandament, un barracó, un aljub i un dels refugis. Pel perímetre del camp s’enclavaren tres refugis més, tots ells elementals. Al nord, s’assenyalen 3 masos (el de Tòfol i
les Ventes) sense definir la seua funcionalitat.

vistabella_100_9297_b

Plànol del camp. AHEA, A 12156.

Ressenya històrica

La construcció del camp es va produir en una primerenca etapa de la guerra. El 27 de juliol de 1936, segons un document conservat a l’arxiu local, es requereixen 250 homes per als treballs de construcció de l’aeròdrom.
La funció de l’aeròdrom en aquests primers mesos de contesa seria excasa ja que, fins a l’inici de l’Ofensiva de Terol, a penes tindria moviments. Una vegada iniciat la batalla, el camp serviria per a donar suport i logística al front.
El 12 de maig de 1938 l’aeròdrom va ser evacuat, degut a l’amenaça que suposava per a la seua seguretat l’avançament de les tropes rebels cap a Iglesuela del Cid i Mosqueruela.

vistabella_IMG-20180620-WA0036_b

Conjunt d’elements del camp. Lloc de comandament, aljub i refugi. José Manuel Edo, 2018.

Memòria

Elements conservats: després de la contesa, el perímetre continuava sent visible des de l’aire. Hui en dia, la pista aèria del Bovalar -aleshores encara sense construir, obviament- ocupa part d’una de les primordials pistes.
En quant als elements construits, la major part d’aquests ha arribat fins als nostres dies. El conjunt composat pel lloc de comandament, refugi i aljub es conserva en perfectes condicions. Les masies rehabilitades segueixen estant ocupades.
Els refugis, per la seua banda, han sofert un final dispar: alguns d’ells desaparegueren en la construcció de la carretera que travesa el Pla; altres, en canvi -els més propers als masos-, conserven vestigis de les seues línies, així com el seu fossat, el qual s’integra perfectament amb el paisatge agrari.

Projectes de recuperació: en qüestions de memòria històrica cap; però el lloc de comandament va estar restaurat i rehabilitat com a escola (en la toponímia es conserva el nom d’Escoleta del Camp) i la boca del refugi colindat també va ser motiu d’una rehabilitació.

R-A-Vistavbella-001_web

Plànol del conjunt. Ernesto Barreda, 2019.

refugio antiaereo

Plànol i alçats del refugi de Vistabella. Ernesto Barreda, 2019.

Bibliografia i fonts
AHEA. Aeródromo de Vistabella, 1938. Exp. A 12156.
Arxiu de Vistabella del Maestrat. AVM01178, «Trabajadores del campo de aviación», 25-7-36.
SALAS LARRAZÁBAL, Jesús, «La aviación en Castellón en 1936-1939», Boletín
de la Sociedad Castellonense de Cultura
, nº 77, 2011, pp. 585-600.

Agraïm a Ernesto Barreda l’autorització per a poder publicar els seus dissenys.

fletxes_trans

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s